AhLaN Wa sAhLaN

salam buat saudaraku....semoga allah merahmati kamu!

Sejak akhir-akhir ini ramai orang telah melibatkan diri dalam dunia blog..politik,agama,diari kehidupan dan pelbagai lagi...

Saya merupakan saudara baru dalam blog ini dan perlu banyak belajar selok belok dalam penulisan blog dan persembahannya.

Tujuan saya melakukan ini adalah untuk berkongsi segala bahan bacaan yang telah saya baca untuk kita berkongsi pandangan...sudah banyak bahan ilmiah dibaca tapi tidak ada peluang untuk dikongsikan...hati rasa tidak tenteram apabila ilmu yang diketahui itu dipendam sahaja..dan juga ingin dikongsi pengalaman2 hidup semasa di usia remaja ini..

jadi
dengan melalui penulisan diharapkan allah dapat membantu saya dalam perjuangan untuk membantu islam walau sedikit pun dan blog ini menjadi wasilah kesedaran ,penghayatan dan pimpinan ke arah pelaksanaan syariaat di semua bidang kehidupan...


Wednesday, June 24, 2009

cuti2 di ipoh...


السلام­ عليكم...

cuti2 ni ana telah mengisi mase yg sntiasa lapang dgn plbagai xtiviti,syukran pade senior2ku yg mengajak ana ke plbgai cmmnity srvc....mule2 berat gak nak g coz baru 1st year mane xpert ag dlm clinicl skills ni...so ana wat BMI je le..hehe.Seng je kire berat kire tggi n calculate gune formula..bukan dak medik pun leh wat gak....aper laa.



progrm ni ana wat kat semanngol perak...fuh ramai gak org kmpg...macam2 kerenah..agak letih gak la coz berdiri smpai tgh hari...tapi ini menguji ana dlm menharungi life as a doctor in future..now people must learn to give n not to beg..so ana rase blum cukup ag ape yg ana berikan pade masyarkt umum pade mase skang ini...kite slalu meminta tapi tidak pernah memberi..slalu meminta pertolongan drp allah tapi xpulak kite 'memberi' pada agamaNYA iaitu menolong dlm islam itu sendiri..asas tolong adalah membantu diri kite sendiri dalam mmbntuk asas2 kefahaman islam dan menghayatinya dlm bentuk akhlak n peribadi...tidak semestinye kite perlu pegi berjuang kat medan perang baru itu dikatakan membantu agama allah!!!

firman allah:
Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.( AL Maa-idah;2)

ape contoh2 kebajikan n takwa yg sahabat2 bole wat skang ni??
bykkkk...derma,g dengr ceramh kat masjid,ngaji,lawat sanak saudara...sume bende baik la senng cite....

setelah dipaksa oleh akak syahira ana pun dgn gelabah membuat pemeriksaan glukos...pehh kene wat muke dgn yakin baru org trust yg ana ni dah xpert dah...hehehe.byk la bnde baru yg blaja cth;level glukose in various condition,how to use glucose meter...
bile dah abes ana terpikir ini merupakan cara allah mentarbiyah atau mendidik diri ana perlahan2 dalam menghadapi hidup ini...tgklah daripada xtaw ape2 terus dah pandai wat sikit2..alhamdullilah!

1 comment:

  1. wah azizi..syabas..jeles2..hope dapat join len kali..huhu

    ReplyDelete